Kastamonu Üniversitesi | Geleceğini İnşa Edeceğin Üniversite

Etkinlik Bilgileri

Etkinliğin Amacı: 

Günümüzün en önemli küresel sorunlarından biri afetlerdir. Afetler, incinebilir riskli gruplar üzerinde önemli etkiler oluşturur. Çocuklar, özellikle de özel gereksinimli çocuklar da bu riskli gruplardan biridir. Özel gereksinimli çocuk ve ailesi için bu süreç çok daha zorlu, karmaşık ve kaotik olabilir. Özel gereksinimli çocuk ve ailelerinin çoğu, sosyal aktivitelere katılamama, damgalanma, çocuğun şimdiki ve gelecek kaygısı, ruhsal ve duygusal sorunlar gibi zorluklar ve güçlükleri her zaman yasamaktadır. Bu da özel gereksinimli çocuk ve ailesine multidisipliner (sağlık, hukuk, psikolojik danışman, özel eğitim uzmanı, sosyal hizmet uzmanı vb.) bir yaklaşımı gerekli kılmaktadır. Bu proje kapsamında yürütülecek eğitimde de bu anlayış çerçevesinde farklı meslek gruplarından uzmanlar ile işbirliği sağlanmıştır. Bir anlamda psikososyal kriz yaşayan çocuk ve ailesinin hayat ile arasında yeniden bağ kurabilmesi, sunulacak psikolojik destek ve yardım ile mümkün olabilir. Afet döneminde çocuk ve ailesinin bakım alması, güvenliklerinin sağlanması ve temel ihtiyaçlarının giderilmesine yönelik sunulan müdahalelerden biri de “Psikolojik İlk Yardım (PİY)” uygulamasıdır. Literatürde, afet sonrası psikolojik ilk yardım programına dahil olan çocuklarda, daha sonraki süreçte sosyal destek ve okula bağlılığın arttığı, stres bozukluğu, ruhsal travma ve hastalıkların azaldığı belirtilmektedir. Temel olarak sekiz aşamada gerçekleştirilen psikolojik ilk yardım uygulaması için afet sonrası ilk 72 saatin stratejik önemi bulunmaktadır. Bu hayati önemi olan zaman diliminde, afet bölgesine ilk ulaşan sağlık profesyonellerinden biri de hemşirelerdir. Bu nedenle hemşirelerin afete maruz kalan bireylerin içinde bulunduğu durumla baş etmelerine destek olabilecek bilgi ve beceriye sahip olması, başka bir ifadeyle psikolojik ilk yardım uygulamalarını bilmesi kritik önem taşımaktadır. Ancak, son zamanlarda yaşanan afetlerde gözlendiği üzere ve hemşirelik yüksek lisans müfredatı incelendiğinde, hemşirelere yönelik psikolojik ilk yardım uygulamaları konusunda ayrıntılı bir bilgilendirmenin olmadığı izlenmiştir. Bu bilgi doğrultusunda, bu eğitim programı ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ile çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ana bilim dallarında lisansüstü eğitime devam eden hemşirelere afet sonrası psikolojik ilk yardım ile ilgili eğitim verilmesi amacıyla planlanmıştır.  Çalışma kapsamında sunulacak eğitim aracılığı ile yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin özel gereksinimli çocuk ve ailesinin afet sırası ve sonrası ihtiyaçlarına yönelik farkındalık sağlanarak, psikolojik ilk yardım ile ilgili bilgi ve becerileri geliştirilecektir. Oluşturulan eğitim programı doğrultusunda üniversite genelinde ya da hemşirelik yüksek lisans programı özelinde bir seçmeli ders önerisi (Afetlerde Psikolojik İlk Yardım) yapılması planlanmaktadır. Böylece, bir afet kuşağında yer alan ülkemizin meslek profesyonellerine afet ile ilgili farkındalık sağlanarak, herhangi bir afet durumunda hızlı ve doğru müdahale stratejisine sahip, farkındalığı yüksek meslek profesyonellerinin yetişmesine katkı sunulmuş ve projenin sürdürülebilirliği gerçekleştirilmiş olacaktır.

Etkinliğin Kapsamı

Eğitim programı, ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ile çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ana bilim dallarında lisansüstü eğitime devam eden hemşirelere yöneliktir. Afetlerde özel gereksinimi olan çocuk ve ailesine yönelik psikolojik ilk yardım müdahale girişimlerinin anlatılacağı eğitim çevrimiçi olarak gerçekleştirilecektir. 

Psikolojik ilk yardım müdahale adımları sekiz aşamada gerçekleşmektedir. 

1. Ilişki ve bağ kurma, 
2. Güvenlik ve konforun sağlanması,
3. Stabilizasyon,
4. Bilgi edinme,
5. Temel ihtiyaçlar konusunda yardımcı olma,
6. Sosyal destek,
7. Bilgilendirme ve
8. Iş birliği kurulabilecek diğer hizmetlerle ilişkilendirme” Eğitim programı iki gün ve toplam 20 saat olarak planlanmıştır. 

Teorik ve interaktif eğitim yöntemleri ile yürütülmesi planlanan her bir ders süresinin 45 dk olması öngörülmektedir. 

Eğitim programına en az 35 öğrencinin katılması planlanmaktadır. 

Eğitimin değerlendirilmesi için online bir form (Eğitim Değerlendirme Formu) aracığıyla katılan lisans üstü hemşirelerden geribildirim alınacaktır. Ayrıca eğitimi tamamlayan lisans üstü hemşirelere “Katılım Belgesi” verilecektir. 

 Yer ve Zaman: Program çevrim içi bir platform üzerinden gerçekleştirilecektir. 

Son Başvuru tarihi: 1 Şubat 2023 

 Eğitim tarihi: 7-8 Şubat 2024 Saat: 08.00-18.45 

Eğitimin Hedefleri: 
Özel gereksinimli çocukların dönem özelliklerini bilme,
Afet döneminde özel gereksinimli çocuk ve ailesi ile etkili iletişim kurabilme,
Özel gereksinimli çocuklara yönelik psikolojik ilk yardım temel ilkelerini bilme,
Özel gereksinimli çocuklara yönelik psikolojik ilk yardım temel ilkelerini uygulayabilme,
Özel gereksinimli çocuklarda afet döneminde görülen fiziksel, davranışsal ve ruhsal belirtileri açıklayabilme,
Özel gereksinimli çocuğun temel ihtiyaçlarını karşılayabilmesi konusunda destek olma,
Özel gereksinimli çocuk ve ailenin güvenlik, konfor ve stabilizasyonunu sağlayabilme,
Afetlerde Özel gereksinimli çocuk ve ailenin fiziksel, ruhsal ve sosyal destek gereksinimleri karşılayabilme
Afetlerde özel gereksinimli çocuk ve ailelerin müdahaleye yönelik diğer kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapabilme.
Özel gereksinimli çocuğun ailesinin afet öncesi ve sonrası yaşadığı güçlüklerin farkına varabilme
Özel gereksinimli çocuk ve ailesinin afet öncesinde güvenliğini sağlayabilme ve temel ilk yardım ilkelerini uygulayabilme
Ders Verecek Öğretim Üyeleri ve Sunumlarının Kapsamı: Eğitim programında sunulmuştur.
Eğitimde Kullanılacak Eğitim Yöntemleri:  Anlatım  Soru-Cevap  Tartışma  Beyin Fırtınası  Video İzletme  Bireysel Çalışma
Eğitim Ücreti: TÜBİTAK 2237 programı kapsamında ücretsizdir. 
si” verilecektir.